nhow Amsterdam RAI: onthulling thema ‘diversiteit’ en interieur design van het grootste hotel in de Benelux

– Architectuur en interieur design vertegenwoordigen de geschiedenis van Amsterdam, heden en verleden –

Amsterdam, 26 september 2018. Welkom bij nhow Amsterdam RAI, een plek waar hedendaagse kunst, design, gastronomie en culturele expressies perfect samengaan. De eerste indrukken van het interieur design en het bijbehorende thema van dit nu al iconische hotel zijn vandaag gepresenteerd op de bouwplaats aan het Europlein 2 in Amsterdam door Maarten Markus, Managing Director Northern Europe van NH Hotel Group en de samenwerkingspartners Maurits van der Sluis, COO van RAI Amsterdam en Gert-Wim Bos, Directeur van het ontwikkelingsbedrijf COD en Bas van Dam, CEO van Being Development.

nhow Amsterdam RAI, vlakbij het RAI Convention Centre en station Amsterdam RAI, wordt een nieuwe sociale, multiculturele hotspot voor toeristen, zakenreizigers en Amsterdammers. Met 650 kamers, verdeeld over 25 verdiepingen, en een hoogte van 91 meter is nhow Amsterdam RAI het grootste nieuw gebouwde hotel in de Benelux. nhow Amsterdam RAI behoort tot het onconventionele merk ‘nhow’. Het merk bestaat uit diverse lifestyle hotels met ieder een uitzonderlijk design, ontworpen door gerenommeerde architecten. Na de succesvolle opening van nhow Rotterdam in 2014 werkt NH Hotel Group voor de tweede keer samen met de bekende architect Rem Koolhaas / OMA (Office for Metropolitan Architecture). De opening van nhow Amsterdam RAI staat gepland voor Q1/2020.

08_LOBBY_E_1.jpg
04_LOBBY_SW_1.jpg

Renderings: Lobby nhow Amsterdam RAI / Credits NH Hotel Group

De geschiedenis van Amsterdam als inspiratiebron

Het gebouw, dat is ontworpen door Rem Koolhaas / OMA, is geïnspireerd op één van de meest iconische kenmerken van RAI Amsterdam: de reclamezuil, beter bekend als “Het Signaal”. Door de drie op elkaar liggende driehoeken wijst het gebouw in vele richtingen en symboliseert het zo de diversiteit van het verleden, het heden en de toekomst van de stad Amsterdam.

Het ontwerp van de kamers is geïnspireerd op de zes windrichtingen waarnaar de hoeken van het gebouw wijzen: zuid, oost, noord, zuidwest, zuidoost en noordwest. Thema's uit de "Gouden Eeuw" van Amsterdam als een commercieel centrum van Europa zijn duidelijk zichtbaar in de kamers, in combinatie met bekende internationale symbolen, zoals mandala's uit India, Mexicaanse "Día de Muertos" doodshoofden of kersenbloesem uit Japan: alle symbolen komen terug in een moderne, internationale setting. Het interieur design is ontworpen door NEXT Architects in samenwerking met GLG/MVSA Architects.

Maarten Markus, Managing Director Northern Europe van NH Hotel Group, presenteert met trots het interieurontwerp aan het publiek en benadrukt: “Ons toekomstige lid van de nhow-familie is gericht op reizigers die willen overnachten in een hotel dat anders is dan alle anderen. We leggen de lat hoog om gasten ervaringen met een twist te bieden, in dit geval letterlijk met het 91 meter hoge gebouw. Niet alleen de digitale bohemian maar ook de ervaren zakenreiziger zal genieten van de creativiteit van dit geweldige hotel. De stad Amsterdam ademt diversiteit, met meer dan 150 verschillende nationaliteiten en ik kijk ernaar uit dat nhow Amsterdam RAI ook een smeltkroes van verschillende culturen wordt!”

Maurits van der Sluis, COO van RAI Amsterdam, voegt daaraan toe: “Als multiculturele hotspot voor handel en bedrijven, zal het hotel, als het centrum van Amsterdam RAI de thuisbasis zijn voor organisatoren, exposanten en bezoekers van nationale en internationale evenementen. Hiermee versterkt Amsterdam RAI haar concurrentiepositie op de internationale beurs- en congressmarkt en vergroot haar spin-offwaarde richting de stad Amsterdam.”

Gert-Wim Bos, Directeur van COD, onderstreept namens COD en ontwikkelpartner Being Development, de succesvolle integratie van duurzaam ontwerp: “nhow Amsterdam RAI vormt de maatstaf voor alle hotelprojecten, waarbij hoogwaardig design hand in hand gaan met ’s werelds toonaangevende normen op gebied van duurzaamheid en energie-efficiëntie. Door een Breeam Excellent-certificering van meet af aan als uitgangspunt te nemen, willen wij een duidelijke toewijding aan een duurzame toekomst tonen.”

Uitbreiding van het design- en lifestyle merk nhow

nhow Amsterdam RAI is de tweede samenwerking tussen Rem Koolhaas / OMA en NH Hotel Group na nhow Rotterdam in 2014. OMA ontving voor nhow Rotterdam de Entree Hospitality & Style Award voor Best Hotel Design 2014.

Het merk nhow groeit. Momenteel zijn er vier hotels in Berlijn, Milaan, Rotterdam en het onlangs geopende nhow Marseille. In 2019 wordt nhow London geopend in de trendy wijk Shoreditch, met als thema “London Reloaded”. nhow Brussels opent ook in 2019. In 2021 opent het tweede nhow hotel in Duitsland haar deuren, met in totaal 375 kamers, als nhow Frankfurt. Voor de komende drie jaar staan er nog meer nhow hotels gepland in Brussel, Rome, Santiago de Chile en Lima.

Media kit

26092018_nhow Amsterdam RAI_van Dam_Bos_Markus_van der Sluis.jpg

Onthulling interieur design vandaag, van links naar rechts: Bas van Dam; Gert-Wim Bos; Maarten Markus; Maurits van der Sluis

High-resolution renderings zijn digitaal beschikbaar in onze newsroom.

De video van de onthulling is beschikbaar via Interior Design nhow Amsterdam RAI.

Volg de laatste updates via https://www.buildingnhow.amsterdam

00_NHOWAMS_EAST_View01.jpg
00_NHOWAMS_NORTH_View 01.jpg

Renderings Room Designs Oost en Noord

00_NHOWAMS_NORTHWEST_View 01.jpg
00_NHOWAMS_SOUTHWEST_View02.jpg

Renderings Room Designs Noordwest en Zuidwest

00_NHOWAMS_SOUTH_Vista 02.jpg
00_NHOWAMS_SOUTHEAST_View02.jpg

Renderings Room Designs Zuid en Zuidoost

FACADE CLOSE UP (1).jpg

Rendering facade / Credits NH Hotel Group

Over RAI Amsterdam

Het samenbrengen van mensen, zowel fysiek als virtueel, verlegt  grenzen... het inspireert! RAI Amsterdam zet zich daarom al sinds 1893 in om verschillende werelden, mensen en markten bij elkaar te brengen. In binnen- en buitenland. De RAI is een internationale beurs- en congresorganisatie. Zij organiseert evenementen in binnen- en buitenland en exploiteert het RAI Convention Centre in Amsterdam aan de Zuidas. RAI Amsterdam verwelkomt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers tijdens circa 500 evenementen, waaronder beurzen, congressen, corporate events en andere evenementen. Daarnaast levert de organisatie evenement gerelateerde diensten aan organisatoren, exposanten en bezoekers. Voor meer informatie: www.rai.nl.

Over COD/ Being Development

Vastgoedontwikkelaars COD (https://cod.nl) en Being Development (https://www.beingdevelopment.com) ontwikkelen nhow Amsterdam RAI. Samen hebben zij toonaangevende ervaring en expertise op gebied van de (her)ontwikkeling van hotelvastgoed. COD heeft de afgelopen jaren drie hotels in de Metropoolregio Amsterdam opgeleverd. In 2015, Motel One aan de Europaboulevard (320 kamers), Generator aan de Mauritskade (168 kamers) in 2016 en het Schiphol Hotel voor Corendon (175 kamer) in 2018. Los van nhow Amsterdam RAI bestaat het groeiend hotelportfolio van Being Development uit Yotel Amsterdam (202 kamers) op de Asterweg (Amsterdam) en Aloft Utrecht (224 kamers) in het hart van Leidsche Rijn Centrum (Utrecht). De teams werken tezamen op grond van een wederzijdse open, creatieve en duurzame benadering van vastgoedontwikkeling.

NH Hotel Group is beursgenoteerd in Spanje met bijna 400 hotels in 30 landen in Europa, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Onder de NH Hotel Group vallen de 3- en 4-sterren urban NH Hotels, de NH Collection flagship hotels, de nhow designhotels en de Hesperia vakantieresorts. Wereldwijd staan meer dan 20.000 medewerkers dag en nacht klaar om de beste service tegen de beste prijs te leveren voor de jaarlijks ruim 16 miljoen gasten. Kijk voor meer informatie op www.nh-hotels.com en www.nh-collection.com.